062 Сидхасана – да живееш във фонтан от екстаз

Усъвършенствани Йога Практики – урок 75
От: Йогани
Дата: Петък, 9 Януари 2004 14:35

ТЕМА: Сидхасана – да живееш във фонтан от екстаз
За новодошлите се препоръчва четене от началото на архива, тъй като предишните уроци са предпоставка за този. Първият урок е “Защо е тази дискусия”.

Добре, готови сме да преминем към някои по-усъвършенствани йога практики.

Тук преминаваме към практики, които са несъмнено по-агресивни. Преди да се заемете с която и да е от тях, от съществено значение е да сте стабилни, устойчиви в започнатите преди това практики. Ако скочите направо в тези нови практики, без да се чувствате комфортно в медитация, пранаяма и останалите, няма да се получи нещо много хубаво. Уверете се, че сте в тон със своята уникална скорост във времето. Може да прекарате години с другите практики преди да се почувствате готови за тези много напреднали йога практики, които предстоят – и това е напълно добре. Рим не е бил построен за един ден.

Под “агресивни” имаме предвид по-фокусирани върху стимулиране на прана в тялото. Докато това означава повече движещо се чисто блажено съзнание и повече екстаз, идващ в нас, то също означава и повече пречистване в нервната система. Повече пречистване означава, че повече запушвания се разхлабват и излизат навън и затова е възможен дискомфорт. Винаги преценявай и съобразявай своите практики и стил на живот така, че да поддържаш стабилна скорост на пречистване. Ние винаги се стремим да балансираме нашата практика така, че тя да води до максимален духовен прогрес и в същото време да поддържаме гладко протичане на живота ни в ежедневието. Как се чувстваме извън практиките, в ежедневието, е най-добрият критерий. Това го повтаряме отново и отново и все пак не е повторено достатъчно – то трябва постоянно да бъде казвано. Това е факт в живота на всеки, който сериозно върви по пътя на йога. Можеш да го наречеш изящното изкуство да почистиш дома, без нищо да разхвърляш, без да правиш безпорядък.

След като казахме всичко това, нека да се задълбочим в практиките. Ако все още си с чисти очи и с вирната опашка след всичко, през което преминахме до тук, то това което предстои ще бъде нещо естествено за теб. И ще заобичаш всяка една минута от него. Или това, или ще крещиш: “Това е възмутително!” Може би ще правиш и двете едновременно – ще обичаш скандалното.

Сидхасана е следващата стъпка в нашето интегриране/съчетаване на практиките. Означава “седеж на съвършените”. Ще си спомниш, че в урок 33 говорихме за “нов начин на седене” в медитация. Може би желаеш да се върнеш назад сега и да прегледаш отново този урок.

Ще придвижим една стъпка напред това, което обсъждахме в урок 33. Там казахме, че ще е добре да постигнеш удобство при седеж с кръстосани крака по време на медитация, пъхвайки пръстите на краката под противоположния крак и с ходило, частично обърнато в посока нагоре. Прави се най-лесно на мека повърхност, като легло например, с опора за гърба. Това се отнася както за пранаяма, така и за медитация.

Сега ще придвижим вътрешното ходило още по-отдолу и ще поставим нашата пета под перинеума. Ще седим върху петата си, като горната повърхност на стъпалото ще лежи почти плоско върху леглото. Не е добра идея да опитваме това, когато седим върху твърда повърхност.

Не е необходимо да поставяме цялата тежест на тялото върху петата. Ако използваме опора за гърба, което е препоръчително, можем да се облегнем леко назад и да намерим удобна позиция, при която седим с пета, която е срещу перинеума и солидно го притиска. Не толкова силно, не и твърде леко. Можем да използваме всяко от двете ходила да бъде отдолу и да ги сменяме за удобство, ако е необходимо, както беше обсъдено в урок 33. Както при всички нови практики, които започваме, ще има етап на несръчност, през който ще се чувстваме малко неудобно или неприятно. В тази поза може да се чувстваш и доста неловко. Не позволявай това да те спре да се научиш. Не след дълго ще откриеш, че тази позиция на петата е сексуално стимулираща – това ще добави още несръчност. В началото вероятно ще бъде едновременно и несръчно, и сексуално.

Ще държим другия крак където си е, свит и с пета опряна до подбедрицата на крака, на чиято пета седим или пък можем да го оставяме изпънат върху леглото на моменти, ако така е по-удобно. Това е опростена форма на сидхасана. При официалната версия вторият крак е върху първия, както при полулотос, без опора за гърба и може би седейки някъде върху твърда скала. Не е необходимо да правим всичко това, за да постигнем правилния ефект. Правилният ефект е постоянно стимулиране на сексуалната енергия да се издига нагоре от перинеума по време на седящите ни практики на пранаяма и медитация. Ние искаме това и сядаме с натиск върху перинеума по такъв начин, че да го предизвикаме. Предполага се, че усещането ще е приятно.

“Как мога да медитирам, докато правя това?” ще кажеш. Можеш. Почти неизбежно е в началото да има известно разсейване, но това е нещо, с което можеш постепенно да се справиш с времето. Може би в началото ще искаш да си в сидхасана само по време на пранаяма и да не я правиш при медитиране. С времето ще ти стане напълно удобно седенето в сидхасана и дори ще забравиш, че я правиш по време на практиките. Това, което сега започваш е тренировка, постепенното изграждане на навик. Два вида тренировка стават по едно и също време и това е нещото, което прави научаването на сидхасана трудно.

Първият вид трениране е физическата част – възпитаваме тялото да седи в сидхасана до точката, в която то започва да се чувства напълно комфортно физически, когато е в тази поза. Всички знаем, че можем постепенно, с нежност и търпение да склоним тялото да прави нещо специфично, в този случай – да заема определена поза. Ако вече сме успели да постигнем кръстосан седеж в удобство, то ние знаем, че това може да бъде направено. Ако още не сме овладели седенето с кръстосани крака, този вид сидхасана няма да се случи лесно точно сега, не и по начина, по който я описахме. Но има и други начини. Повече за това по-долу.

Вторият вид трениране, което протича, може да бъде още по-предизвикателно. Това е езда по сексуалните чувства, които сидхасана създава. Това, което правим в сидхасана е да тренираме нашата сексуална енергия комфортно да тече нагоре, отваряйки спящи, неизползвани преди това пътеки в нервната ни система. Правим сидхасана по време на нашите духовни практики по две причини. Първата е, защото щом сме в този седеж през определеното ни за пранаяма и медитация време, то автоматично става и време прекарано в сидхасана, също така. Това прави сидхасана редовна ежедневна практика, подобно на останалите практики, без да добавяме никакво допълнително време, за да сме в нея. Втората причина е, че пранаяма и медитацията взаимодействат с ефектите на сидхасана и значително разширяват потока на прана и чисто блажено съзнание в нервната система. В допълнение, ние продължаваме да правим мулабандха и самбхави също така. Съчетаването на всички тези практики свръхзарежда процеса на еволюция, продължаващ вътре в нас.

Мисли за сексуалната енергия като за див кон. Бихме искали да използваме този кон за полезна цел. И така, какво правим? Качваме се на дивия кон и го яздим. Той подскача и хвърля ритници първоначално – всеизвестното “бакин бронко” (див, неконтролируем кон – бел. моя). Но скоро конят разбира кой държи юздите и започва да се успокоява. Намира нов начин да бъде, да съществува в условията, които създаваме. След това конят става много полезен, за която и наша цел да сме го тренирали. Това точно е нещото, което сидхасана прави. Тя създава състояние, към което сексуалната енергия също трябва да се приспособи и това е в наша полза. Целта ни в йога по отношение на секса е да разширим неговото използване нагоре, като по този начин добавяме нещо повече и допълваме външно ориентираната репродуктивна функция. Искаме да тренираме секса да подкрепя, да поддържа нашето вътрешно духовно преобразяване. Вече обхванахме този принцип в уроците преди, когато за пръв път обсъждахме кундалини и мулабандха. Сега ще направим още една стъпка напред – когато разглеждаме тантра йога методите ще добавим още неща, които водят в същата посока.

Когато дивият кон на сексуалната енергия започне да се успокоява в сидхасана, преживяванията ни в пранаяма и в медитация ще се променят драстично. Това, което преди е било луда сексуална енергия, движеща се насам и натам се превръща в гладък поток от енергия на наслада, подобно на фонтан, идващ от корена ни. Това е спокойна, тиха и светла енергия, екстатична енергия, в която можем да седим безкрайно с комфорт. Няма го вече дивият кон. Когато станем и се заемем с ежедневните си дейности, енергията все още ще бъде там, макар и да не сме в сидхасана. Нашата вътрешна биология, свързана с потока прана в нас, ще се променя към нещо много повече. Ще се чувстваме съвсем естествено, бидейки изпълнени с божествена светлина. Ще станем по себедостатъчни във всеки аспект на живота. Тогава сме в най-добрата позиция да даваме на другите, понеже нашите фундаментални нужди ще бъдат изпълнени с преливащо блаженство, идващо отвътре.

Така че, сидхасана е много важна практика. Трудна за овладяване, но заслужаваща катеренето ти по извивките на обучението.

Колко време отнема, за да тренираш дивия кон? Зависи от човека. За повечето става постепенно. Първите една или две седмици може да са пълни с лудост. След месец нещата ще се успокоят малко. След три месеца “седежът на съвършените” ще стане комфортен. След шест месеца до една година ще има стабилност и сидхасана ще стане естествена част от ежедневния ти живот. След няколко години ще сме свикнали да се къпем в екстаз през цялото време, но никога няма да приемаме това за даденост. Можем да седим в сидхасана по всяко време когато пожелаем, без никакво разсейване – просто нормално екстатично блаженство. Това е нормален живот с духовно събудена нервна система.

Всичките ефекти на усъвършенстваните йога практики, които обсъждахме в тези уроци, значително се обогатяват от сидхасана и можем да продължим към още и още. Това е важно нещо, защото винаги имаме възможност за още повече прогрес. Истинският йоги или йогини никога не спира, без значение колко чудесни, удивителни преживявания получава.

По време на цялата тази промяна донесена ни от сидхасана, както и преди, ежедневно ще поддържаме нашата практика на пранаяма и медитация. Чувствата, които възникват в сидхасана се третират също като другите мисли и чувства, които идват по време на пранаяма и медитация – както винаги, лесно и ненапрегнато предпочитаме практиката, която правим в момента. Също така, както и преди, продължаваме да практикуваме мулабандха и самбхави. Сидхасана има огромен ефект върху отварянето на спиналния нерв и нарастването на екстатичната проводимост в него.

За тези, които по някаква причина не могат да застанат в кръстосан седеж сидхасана все още е възможна, като ефектите се създават по други начини. Можеш да използваш “протеза”, където и да седнеш, за да правиш пранаяма и медитация. Може би гумена топка или малка твърда възглавница, нещо наподобяващо натиска на твоята пета върху перинеума. Това е напълно подходящ начин, можеш да правиш сидхасана по този начин. Така ще избегнеш тренировките на тялото ти да се огъва физически и така нататък. При това ще продължиш да тренираш сексуалната си енергия, което е и смисъла на сидхасана. Всичко останало е същото, както бе описано по-горе. Просто ще използваш различен метод, за да постигнеш същите резултати.

Ако в някой момент стимулацията е твърде много и не е възможно да медитираш или да правиш нещо с комфорт в практиките, важно е да отстъпиш и да се върнеш назад. Това важи за всички усъвършенствани йога практики. Ние отстъпваме, когато знаем, че прекаляваме и, че правим повече, отколкото можем да понесем – само по този начин няма да изпаднем напълно от каруцата на практиките. Не се опитваме да бъдем герои и да се измъчваме с прекалени трудности. И винаги се оттегляме назад, ако ни стане твърде много – намираме най-добрата си платформа от практики с намалена продължителност и се отпускаме достатъчно дълго в нея, преди отново да се опитаме да продължим напред. Спомняйте си, че винаги можете да се оттеглите назад и да подхванете оттам, където сте били предишния път.

Гуруто е в теб.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *