Усъвършенствани Йога Практики – урок 56
От: Йогани
Дата: Петък, 26 Декември 2003 16:38
ТЕМА: Самбхави – отваряне на третото око
За новодошлите се препоръчва четене от началото на архива, тъй като предишните уроци са предпоставка за този. Първият урок е “Защо е тази дискусия”.
В последния урок обсъдихме мулабандха, която е прилагане на пряко стимулиране в долната част на спиналния нерв сушумна, за да оживи сексуалната енергия да тръгне нагоре. Сега отиваме до горния край на спиналния нерв и започваме да правим връзка там.
Връзка с какво? Това е едно от най-невероятните неща относно работата със спиналния нерв. Тъй като спиналният нерв постепенно се пречиства чрез пранаяма и медитация, нов вид преживяване става възможно. Близо до корена започваме да събуждаме сексуалната енергия в посока нагоре, а след това правим връзка между горния и долния край на спиналния нерв. Тази връзка е реална и може да бъде ясно почувствана от практикуващия като вид проводимост през спиналния нерв – като “екстатична проводимост”. Спиналният нерв се превръща в проводник на екстатично преживяване. От там екстатичното преживяване чрез всичките нерви се разпространява в тялото. Екстаза се възприема директно с всичките пет сетива, функциониращи вътре в тялото. Тъй като преживяването на екстатична проводимост се разпространява все по-дълбоко навътре във всяка телесна клетка, сетивата го следват – също отиват навътре заедно с него. Преживяването е толкова приятно и завладяващо, че сетивата не могат да устоят да го последват. Това е уникална ситуация, при която сетивата охотно, с желание отиват навътре вместо навън. В терминологията на йога това се нарича пратияхара – оттегляне на сетивата навътре. Това е напълно естествена ситуация, тъй като преживяванията на огромно вътрешно удоволствие водят сетивата ни навътре. Също така е и много забавно. Някои казват, че е по-забавно от обичайния секс. Е, вие сами можете да прецените.
С мулабандха започваме процеса на пряко стимулиране на екстатична проводимост в тялото. Когато за пръв път започнем мулабандха, тя е сексуално стимулираща и донякъде разсейваща. Жизнените есенции постепенно си проправят път нагоре, оживявайки висшите енергийни центрове в тялото. С времето преживяването прераства в нещо по-завладяващо от обичайните сексуални чувства. За да улесним този процес, ще използваме още усъвършенствани йога практики. Всяко ниво на преживяване се появява по естествен път, след като вратата е открехната с помощта на необходимите средства. Тялото е проектирано за екстаз и дори вкусване е достатъчно, за да убеди скептика. Нищо не може да се сравни с директното преживяване. Целта на тези уроци е да ти позволят да имаш директни, преки преживявания, така че да се включиш в практики чрез своите собствени преживявания, а не чрез сляпа вяра или “механично”. Напредъкът ти в усъвършенстваните йога практики е проектиран така, че да се основава на директно преживяване.
И така – това, което ще правим сега е да стимулираме спиналния нерв при достигането му до точката между веждите. Тази стимулация е наречена самбхави. Ще правим самбхави по време на редовната ни пранаяма сесия, едновременно с това правейки и всички останали неща, които бяха дадени. Убедете се, че сте стабилни в своята практика на пранаяма, ако обмисляте да добавите и самбхави. Нещата с мулабандха все още може да са малко трескави, но може да се въведе самбхави, дори сексуалната енергия в долните райони все още да е шумна и подскачаща насам-натам, тъй като самбхави ще помогне тази енергия да се бъде отведена по-нависоко, където тя ще стане по-стабилна. По този начин самбхави и мулабандха работят заедно – стимулират и стабилизират сексуалната енергия, която пътува нагоре и надолу в спиналния нерв по време на спинално дишане.
Има два главни компонента в самбхави.
Първият е нежно сбръчкване на челото в точката между веждите, което леко сближава двете вежди една към друга. Това е едва-едва физическо движение, по-скоро е намерение. Но все пак се прилага достатъчно физическо усилие, че да позволи да се формира обратна връзка, за да се изгради навика. При нормални обстоятелства това няма да е видимо за външен наблюдател. Може би малко видимо, но само в началния етап. С практикуването ще откриеш, че наистина това е едно вътрешно движение, достигащо назад до центъра на мозъка, издърпвайки центъра на мозъка напред към точката между веждите. Започваме тази вътрешна активност с току що описания импулс за сбръчкване в точката между веждите. Това ще се развие по един естествен начин след това, тъй като възниква екстатична проводимост. Ще го почувстваш да работи вътре в главата ти.
Вторият компонент на самбхави е физическото повдигане на очите в посока към точката, в която е сбръчкването между двете вежди. Усещането за сбръчкване в точката между двете вежди е мястото, към което очите ще отидат. Това включва малко повдигане и малко центриране на очите. Очите са комфортно затворени, докато правим това. Не насилваме очите. В началните стадии очите може и да не отидат толкова далеч нагоре, колкото бихме искали. Това е добре. Не ги насилвайте. Просто ги оставяме да гравитират естествено в посока към усещането за сбръчкване в точката между веждите. И отново – искаме да поощрим и развием един фин физически навик. След като навикът бъде формиран, вниманието отново е освободено за спиналното дишане. Цялата пранаяма е физически навик, с изключение движенето на вниманието с леснина нагоре и надолу по спиналния нерв едновременно с дишането. След като овладеем този физически навик всичко ще се случва автоматично, а вниманието ни ще се освободи напълно, за да може лесно да се движи нагоре-надолу вътре в спиналния нерв, който ще се преобрази пред вътрешния ни поглед.
Докато правим тези две неща едновременно – лекото сбръчкване на челото в точката между веждите и повдигането и центрирането на очите в посока към тази точка, ние продължаваме да правим всичките останали елементи на пранаяма точно, както преди да бяхме добавили самбхави. Трябва да бъде отбелязано, че докато вниманието върви нагоре и надолу в спиналния нерв с дишането, очите остават насочени нагоре към точката между веждите.
Не гледаме през очите си с нашето внимание. Вниманието ни се движи нагоре и надолу в спиналния нерв. Не се опитваме да гледаме към точката между веждите с вниманието си през физическите очи. Очите физически са повдигнати в посока към усещането за сбръчкване, но нашето внимание се движи нагоре и надолу в спиналния нерв. Всъщност очите ни не правят нищо друго, освен мускулно движение. Когато очите отидат нагоре към точката между веждите, те физически стимулират спиналния нерв по целият му път назад през мозъка и по целия му път надолу през гръбначния стълб до перинеума. Използваме очите си по физически начин, за да събудим спиналния нерв. Междувременно нашият поглед (внимание) е във и през спиналния нерв като лесно се движи нагоре и надолу вътре. Това е нов вид виждане, което започваме – вътрешно виждане.
В зависимост от това колко си напреднал в пречистването на спиналния нерв, когато правиш самбхави може да почувстваш усещания по целия път надолу в областта на таза. А може и да не чувстваш. Така или иначе, независимо от това дали има такива усещания или не, спиналният нерв се стимулира и пречиства от обединените ефекти на всичките практики, които обхванахме до момента. Само въпрос на време е преди екстатичната проводимост да започне да се случва и ние да започнем да “виждаме”, наистина да виждаме. Когато това се случи, ще има още основни етапи, през които ще преминем по пътя към дома. Първо ще започнем да възприемаме спиналния нерв вътре като екстатична нишка. След това той става като екстатична струна. След това като екстатично въже. По късно – като голяма колона от екстаз, изпълващ цялото ни тяло. И накрая той излиза навън във всички посоки и нежно обхваща всичко, което възприемаме извън своето тяло. Всичко това се излъчва навън от спиналния нерв. Така че, сега виждаш и разбираш колко важно е пътуването в спиналния нерв и култивирането на екстатична проводимост.
Още преди усъвършенстваните йога практики съществува биологичен прецедент за това, което обсъждаме тук. Може по някое време в миналото да си забелязал някои приятни преживявания в тазовата област, когато кръстосаш очи. Общоизвестно е, че очите са склонни да се кръстосват и гледат нагоре по време на полов акт. Има инстинкт тук. Нещо в нас знае как да изкачи сексуалната енергия нагоре през центъра на нервната система. Това е наша вродена способност, естествена реакция, която може да се наблюдава и без да практикуваме йога. С мулабандха и самбхави ние съзнателно насърчаваме тази наша вътрешна естествена способност, точно както правим от самото начало и с всички други разисквани тук усъвършенствани йога практики. Така ще бъде и с всички практики, които разглеждаме в бъдеще. По един системен начин събуждаме това, което вече имаме – нашия спинален нерв, нашата магистрала към небесата.
Точката между веждите е наречена “третото око”. Защо? Кое е нещото, което можем да видим през него? На езика на чакрите се нарича аджна, което означава команда или контрол. Тези описания сочат важността на енергийната динамика, която се появява в нашата глава като резултат от практикуване на усъвършенстваните йога практики. Не само, че започваме да виждаме, но ние също така и управляваме там.
Исус е казал: “Когато окото ти бъде едно, тялото ти ще се изпълни със светлина.”
Казаното обикновено се възприема образно и се тълкува, че ако сме еднонасочени в нашата преданост, светлината на Бог ще ни изпълни. Това със сигурност е така. Ние вече подчертахме важността на преданата отдаденост при нашето духовно пътуване. Без да сме еднонасочени към и предани на духовното преобразяване и действия под формата на ежедневна практика, няма да постигнем нещо кой знае какво. Тези думи на Исус имат и буквално значение също така, много буквално значение. Ако вниманието ти стане центрирано в единствения канал на спиналния нерв и го отвеждаш до точката между веждите, отново и отново – тялото ти ще се напълни със светлина. Така става.
Самбхави е едно от най-важните средства, с които се отваря третото око. Когато третото око се отвори, всичко стоящо под него също се активира. Чрез спиналния нерв самбхави директно въздейства на сексуалната енергия. С напредване пречистването на нервната система самбхави ни дава голяма степен на контрол върху отглеждането, възпитаването и повишаването на сексуалната енергия. Това от своя страна поражда преживяването на увеличен екстаз в тялото, което включва дълбоки преживявания на божествена светлина, нахлуваща в нас през всеки нерв. Тялото ни е “изпълнено със светлина”.
С напредване на това преобразяване, ние също така започваме да виждаме и отвъд тялото. Откриваме, че спиналният нерв не свършва в точката между веждите, но се простира далеч отвъд нея. Щом като видим това, спиналното ни дишане отива в ново измерение. Третото око се отваря.
Гуруто е теб.