Усъвършенствани Йога Практики – урок 86
От: Йогани
Дата: Петък, 16 Януари 2004 13:22
ТЕМА: В&О – Откриване на твоя начин за медитиране
За новодошлите се препоръчва четене от началото на архива, тъй като предишните уроци са предпоставка за този. Първият урок е “Защо е тази дискусия”.
В: Неотдавна започнах да следвам твоите практики (започнах ги от самото тяхно начало). Занимавам се с йога и медитация от няколко години. Чудя се дали е правилно да продължа да използвам фонова музика и аромати, за да подобря своята медитация или това ще ме разсейва?
А какво ще кажеш за мънистата от броеница? Също така изглежда, че в момента съм способен да оставам в медитация около десет минути – много ли е важно да се медитира пълни двадесет минути всеки ден?
О: Разбира се, не е моя работа да развалям твоята доказано комфортна обстановка за медитиране. Ако се чувстваш по-комфортно с тамян, аромати, фонова музика и други такива, това е въпрос на твой избор. Обаче, предлагам ти внимателно да прочетеш всичките уроци по медитация, включително В&О към тях, за коментари относно нещата от външната среда докато медитираме. Не забравяй, че медитацията е за влизане навътре. Ако ние вибрираме с музиката или с други външни сетивни обекти, това не е част от използване на мантрата и затова съществува възможност нашето внимание да се раздвои. Това може да ни отведе далеч от това, вниманието ни да се установи по естествен начин дълбоко в чистото блажено усещане-съзнание. Разбира се, както е посочено в уроците, възможно е да се медитира лесно в самолети, претъпкани чакални или практически навсякъде. Така че, какво е малко фонова музика? Тя не може да те нарани, но тя всъщност не е част от медитацията и тя е нещо друго в допълнение на мислите, които ти ненапрегнато/лесно ще пускаш да си отиват, като предпочиташ мантрата с твоето внимание. Ти решаваш какво работи най-добре за теб. Ти си управителя.
Десет минути е много по-добре от нула минути, а така също десет минути два пъти дневно е много по-добре от двадесет минути само веднъж дневно. Съществува естествен цикъл от медитация и дневни дейности, който цикъл се оптимизира при медитиране два пъти дневно. Медитирането “двукратно” е най-малкото толкова важно, колкото и дължината на времето за медитация.
Ако твоята активност протича гладко след двадесет минути медитиране, тогава направи всичко възможно да вградиш в дневния си график двадесет минути медитация, два пъти дневно. Ти ще постигнеш толкова много повече вътрешно пречистване, ако това ти стане навик. От друга страна, опитай се да не бъдеш хаотичен по отношение на това, опитай се да не променяш дължината на медитацията – двадесет минути този път, десет минути следващия път, сетне петнадесет минути… Колкото по-непроменяна като дължина във времето е тя, колкото повече наподобява на часовник, толкова повече твоята нервна система ще я харесва. Щом веднъж навикът е изграден, нервната система практически ще медитира от само себе си, сама. Ти ще затвориш очи и незабавно ще се окажеш в чистото блажено усещане, а покоят и блаженството от медитацията ще останат с теб и през деня, и през нощта. Медитацията привиква твоята нервна система да пребивава в чисто блажено усещане инстинктивно. Наистина, точно така работи. И изисква редовно ежедневна практика за дълъг период от време.
С постепенното премахване на запушванията в нас непрекъснато нараства и нашето преживяване на чисто блажено усещане. Подобно е на наблюдаването как расте дърво. Бих желал да кажа, че е подобно на растежа на лозата кудзу (но много по-бързо). Може би наистина е така за малък брой напреднали души, родени с чисти нервни системи.
Мънистата на броеница са за един друг вид подход към медитацията и към пранаяма. Те са за броене. Броениците са навсякъде, много преди часовниците, като с тях се отброява броя повторения на мантрата и броя дихателни цикли, за да се постигне премереност, така че да не се прекали с практиката, нито пък обратното – недостатъчно практикуване. Това създава едно малко ограничение, особено при медитиране, защото това привързва мантрата към една активност, която е външна – отмятане на мънистата едно по едно с пръстите на ръката. Това става един неосъзнат навик, но все пак ние регулираме мантрата чрез външна дейност. Чрез използване на часовник ние позволяваме на мантрата (и на дъха – в пранаяма) да се движи естествено, инстинктивно, съгласно уникалната и конкретна нужда на нервната система от изчистване. Вече говорихме много за това. Използването на часовник е един гъвкав подход за измерване количеството време на вътрешните практики. Разбира се, ние ще надзъртаме към часовника сега и после пак, но с времето ще открием, че нашият автоматичен вътрешен часовник е тук, наблизо и е почти толкова добър, колкото и външния. Тогава външният часовник се превръща просто в едно случайно потвърждение на вътрешния. Има урок 23 за това, наречен “Гледане на часовника”
Броениците могат също така да имат сантиментална стойност, бхакти стойност и това е основателна причина да бъдат носени. Това, което стимулира твоята бхакти е нещо добро, стига да не взривиш планетата от кундалини предозиране. Една броеница може да бъде част от твоя ишта (идеал), ако те свързва с избрания от теб идеал. И може би твоята медитация и пранаяма, заучени някъде, са базирани на броеницата. Това също е хубаво. Броеницата не е демодирана, няма скоро да тръгне по пътя на колесниците с кочияшите. Тя е тук от хиляди години. Но имай предвид – броеницата е, за да измерваме колко правим в една практика. В уроците тук за тази цел използваме часовник. Това е разликата.
Пожелавам ти най-доброто в пътуването ти към дома.
Гуруто е в теб.