Усъвършенствани Йога Практики – урок 77
От: Йогани
Дата: Неделя, 11 Януари 2004 15:38
ТЕМА: В&О – Още повече за чакрите
За новодошлите се препоръчва четене от началото на архива, тъй като предишните уроци са предпоставка за този. Първият урок е “Защо е тази дискусия”.
В: Това е относно дообясняване на въпроса за отворените и затворените чакри. Аз също съм лечител и това, което съм открил както в писанията, така и от личен опит е, че чакрите са естествено отворени. Степента, в която чакрата е затворена, неактивна (или свръхактивна), изчерпана или задръстена е това, което определя болестта в човека – тоест нещата в етерното тяло не са синхронизирани и резултатът се проявява във физическото тяло.
Също така, според моето разбиране, сърдечната чакра е това, което ни позволява да даваме и да обичаме, без ограничения и предварителни условия. Като лечител мое вярване е, че сърдечната чакра повече от всяка друга чакра се нуждае да бъда отворена, активна и здрава, за да може лечителят да предаде божествените лекуващи енергии на пациентите си. Това е мое вярване. Надявам се, че не засягам никого.
Освен това, намирам гледната точка на Йогани относно отварянето на коронната чакра за малко объркваща, меко казано. Когато правим пранаяма, упражнения или медитация, кундалини енергията се раздвижва и става активна. В зависимост от етерното състояние на сушумна и надите ида и пингала, както и от здравето на чакрите, кундалини енергията започва да се издига нагоре. В повечето от нас, не е нужно да казвам, етерното състояние на тази чакри и нади обикновено е отвратително!
Когато това се случи, кундалини енергията се побърква и се втурва в различни нади, където намери, че има място. В случая с Гопи Кришна например, тя отива нагоре по целия път към короната по ида. На самия ръб на обезумяването той успява да насочи част от нея нагоре по пингала и да възстанови баланса, което го и спасило.
Това което се опитвам да кажа е, че балансът между ин и ян, между Шива и Шакти енергиите, е изключително необходим за уравновесена и безопасна медитативна практика. Шива енергията слиза надолу от короната – как можем да си позволим да не я отворим? И ако кундалини и Шива енергиите навлязат в сушумна отдолу и съответно отгоре, те се срещат в сърдечната чакра – как можем да я държим затворена. Моля, разясни малко този въпрос.
О: Благодаря ти за изчерпателната бележка относно чакрите. Повдигаш някои добри въпроси.
Насилването на сахасрара твърде рано в йога процеса е главното предупреждение, което отправих, тъй като при тези условия кундалини може да отиде навсякъде, както посочваш и ти. Както казваш, това се отнася също така и за всяка друга чакра и нади. Мнозина правят грешката да мислят, че йога се занимава само с концентрация върху чакрите и изпадат в неприятности. Някои са писали за сериозни проблеми произлезли от това – и това ми къса сърцето.
Моята препоръка не е да държите нещо затворено, включително и сахасрара, а да оставите всичко да се отвори по нормален, по естествен начин, прилагайки усъвършенстваните йога практики. Всъщност изобщо не мислим за чакрите по време на практиките при този подход. Те се считат за нещо намиращо се “под капака” на автомобила, докато ние използваме главните лостове за управление от мястото на шофьора. Това не означава, че други, по-преки подходи към чакрите не са валидни. Просто те не са подхода, който използваме тук.
И така, това е причината да започваме с глобалните практики на медитация и спинално дишане – за да улесним отварянето на всичко да стане възможно най-гладко, по един естествен начин отвътре. При този подход медитацията е на първо място като балансиращо влияние, вместо да се опитваме първо да балансираме чакрите преди медитация. Доверяваме се на надигащото се чисто блажено съзнание по време на медитация, както и на спиналното дишане да направят правилното почистване и отваряне, което те и правят, щом следваме техните прости процедури. След това, след известно време на глобално пречистване на всичко вътре в нас, можем да преминем към по-агресивни методи и в крайна сметка да се съсредоточим повече върху короната. В началото Шива най-гладко се довежда долу, когато използваме аджна (третото око) за да го събудим, което е и основна част от спиналното дишане, както и постепенното увеличаване на екстатичната проводимост в сушумна и във всички нади (фините нерви). И отново – това е подходът, използван в тези уроци. Другите подходи могат да бъдат много по-различни и това е добре. В крайна сметка всеки подход трябва да отстоява инспекцията на практикуващия. Личният опит е най-добрия арбитър на нашите практики. Рано или късно ще стигнем до оптималната йога, точно както постигнахме това в много приложения на технологията.
Съгласявам се на 100% с теб за сърцето. Именно затова акцентът в уроците е поставен върху желанието, предаността и бхакти от самото начало и през целия път. Точно отварянето на сърцето е това, което ни води у дома. Усъвършенстваните йога практики, идващи в бъдещите уроци, ще поставят повече пряко наблягане върху сърцето. Но дори и тогава ще разчитаме на глобалните ефекти на медитация и пранаяма, за да извършат по-голямата част от “обръщащата почвата” работа в сърцето. Възходът на бхакти зависи от тази “обръщаща почвата” работа. Как бихме могли да бъдем отдадени, когато сърцето не е отворено? Как бихме могли да намерим мотив да медитираме без да имаме преданост и страст? Това е големият параграф 22 в йога. Кое идва първо – предаността или практиките? Не можем да имаме едното без другото. Всяко от двете е причината за другото. Имаме нужда и от двете и рано или късно някак си сграбчваме едното или другото. След като го направим, вече сме на пътя да разполагаме с всичко. Нервната система знае какво да прави, след като започнем да я побутваме нежно, да я подтикваме малко с ефективни практики.
Гуруто е в теб.