Усъвършенствани Йога Практики – урок 21
От: Йогани
Дата: Понеделник, 1 Декември 2003 13:14
ТЕМА: Медитация В&О – Обекти на медитация
За новодошлите се препоръчва четене от началото на архива, тъй като предишните уроци са предпоставка за този. Първият урок е “Защо е тази дискусия”.
В: Каква е разликата между медитациите върху мантра, чакри, религиозен образ, свещ и т.н.?
О: Медитацията е мост между вниманието, поставено върху обект и великото отвъд, което ние знаем като блажено съзнание – съзнание без мисли и без външно сетивно преживяване. Целта е да направим това пътуване повторяемо, като работата на часовник, ежедневно (365 дни в годината – бел. моя).
Техниката, която използваме е проста, но същевременно деликатна, разчитаща на естествената способност на ума да стане тих.
Другите форми на медитация може да не бъдат толкова прости и естествени и може да включват фокусиране върху интелектуални значения на обекта или върху множество обекти. Това обаче може да затрудни твоето внимание да премине към разгърнатото царство на блаженото съзнание, намиращо се вътре в теб.
Това не означава, че другите форми на медитация няма да работят. Но в нашия подход простотата и ефективността са на преден план. Това е усъвършенстван метод на медитация, който всеки може да прави. Ще обсъдим медитация и върху други обекти от гледната точка на метода, който използваме тук.
Каква е разликата между медитирането чрез нашата техника използваща мантра и медитирането, използващо чакри (енергийните центрове в тялото ), религиозни образи или други физически обекти? Отново е въпрос на простота и ефективност. Целта е да заведем вниманието отвъд процеса на мислене и по този начин да го заведем отвъд външните сетивни преживявания.
Умът е неврологичен процес вътре в нас, който свързва съзнанието с външния свят. Това е много интимна връзка. Нашето внимание, ангажирано в динамиката на ума, е винаги на сантиметър от преживяването на божественото блаженство на чистото съзнание. Когато на ума бъде позволено да стане неподвижен, тих, ние попадаме точно там.
Така че, започваме с ума, най-съкровената възможна връзка с блаженото съзнание, която имаме. Ние започваме отвътре, за да можем бързо и лесно да отидем дълбоко навътре. Ако бяхме започнали с физическо място, разположено в тялото или с външен физически обект, все още бихме могли да отидем дълбоко навътре. Несъмнено е така. Но това е по-дълго пътуване, по-сложно пътуване.
Колкото по-далеч отвън сме, когато започнем, толкова повече физически, интелектуален и емоционален багаж трябва да изхвърлим по пътя навътре. Това е и причината да не изричаме на глас мантрата по време на медитация или да не отдаваме никакво внимание на значенията, докато медитираме. Това е вътрешен процес още от самото начало. Като започнем медитация с мисъл, използвайки специфична процедура, заобикаляме външни препятствия в нервната система, които могат да обвържат нашето внимание. В крайна сметка ние ги разтваряме по естествен начин, тръгвайки от вътре навън, а не опитвайки се ги разтворим като навлизаме от вън навътре, което никак не е лесно.
Започваме с мисъл, без да се съсредоточаваме върху някакво значение, просто подхващайки мисълта за звученето на мантрата, повтаряйки я без напрежение, точно на ръба на нехаенето за нея, на ръба на оставянето й да си отиде.
Оставяме мантрата да се движи по свой собствен път към все по-финото и по-финото – това е най-простият и ефикасен начин за гмурване в безкрайното море на блаженото съзнание вътре в нас. След като сме повтаряли по този начин многократно мантрата, излизаме от медитация след двадесет минути, просмукани с тишина и блаженство, постигайки много пречистване по време на този процес.
След време разстоянието между съзнанието и външните преживявания се изпарява, тъй като преградите, задръстванията в нервната система стават все по-малко. Всъщност никаква дистанция не съществува! Тогава става естествено да преживяваш много нюанси на блаженото съзнание, докато гледаш чакри, религиозни образи, хората които обичаш, красиви пейзажи, писания или дори книга по теоретична физика. Когато се появи блажено съзнание, всичко изглежда по този начин.
Но това не е процедурата на медитация. Това е наслаждаване на плода на медитацията, живеене на живот с увеличено оценяване на неговите многобройни дарове. Възходът на тази наша способност ни вдъхновява още повече да продължаваме с нашата практика.
Гуруто е в теб.